درمان اضطراب

هرگونه فشاری که بر ذهن و یا جسم شما وارد می‌شود را استرس می نامند در حالی که اضطراب به معنی احساس ترس، نگرانی و یا ناراحتی ناشی از واکنش به استرس می باشد. منشاء این احساس، می‌تواند رویدادی باشد که شما را عصبی نموده و یا احساس عجز و ناتوانی در شما پدید بیاورد.همه مردم استرس و اضطراب را در طول زندگی تجربه می‌کنند ولی اگر چنین وضعیتی به طور مکرر و غیر متناسب با عوامل استرس زا رخ داده و در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند، ممکن است ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال اضطرابی باشد.

علل شایع اضطراب :

برای اکثر افراد، استرس و اضطراب معمولاً پس از یک حادثه خاص در زندگی رخ می‌دهد از جمله نقل مکان، تغییر شغل یا مقطع تحصیلی، ازدواج، طلاق، مرگ یک عزیز، تولد نوزاد جدید، مصرف مواد مخدر و یا برخی داروها. همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل ام. اس، تومور مغزی، پرکاری تیرویید و یا کم خونی نیز میتواند علایم اضطراب را در فرد ایجاد کند. به همین دلیل برای تشخیص دقیق علت اضطراب، مراجعه به پزشک ضروری است.

انواع اختلالات اضطرابی :

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال هراس

اختلال استرس پس از سانحه

ترس یا اضطراب اجتماعی

اختلال وسواس جبری

علائم و نشانه‌های اضطراب :

اضطراب می‌تواند علائم جسمی و روانی مختلف و متنوعی ایجاد کند و هر انسانی نیز در برخورد با استرس، علایم فیزیکی، احساسی و رفتاری متفاوتی را از خود نشان می دهد از جمله دل درد، تیک عصبی، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، تعریق زیاد، لرزش، تکرر ادرار، تغییرات اشتها، احساس گناه، انتظار عذاب و عقوبت، ترس یا عصبانیت، اختلال حافظه و مشکلات تمرکز، بی قراری، مشکلات خواب، گزگز دست و پا، دردهای عصبی، سرگیجه و سنگینی سر، سردرد، ضعف و خستگی.

درمان اضطراب :

درمان اضطراب ترکیبی از دارودرمانی به همراه روش های مختلف روان درمانی، رفتار درمانی، هیپنوتراپی و گاهی نوروتراپی می‌باشد.

استفاده از تکنیک‌های درمانی جدید تصویرسازی ذهنی، هیپنوتراپی و TDCS می‌تواند تاثیرات بسیار سریع و مفید درمانی به دنبال داشته باشد. همچنین بهره گیری از راهکارهای مدیریت استرس بیان شده در کتاب ذهن آرام نیز در کنترل علایم استرس و اضطراب نقش به سزایی خواهد داشت.