درمان افسردگی

امروزه افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود پنج درصد جمعیت کل جهان از بیماری افسردگی رنج می برند. اصولا هر انسانی در طول زندگی خود گاهی اوقات احساس بدبختی، تنهایی، خستگی و ناراحتی می‌‌كند ولی اين احساسات معمولاً کوتاه مدت هستند و دوام نمی ‌آورند و روند زندگی فرد را مختل نمی کنند. اما گاهی این مساله به مشکلی جدی روند زندگی عادی افراد را با اختلال روبرو می کند که نیاز به پیگیری، مشاوره روانشناسی و درمان دارد.

تعریف افسردگی :

افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی، یک دوره غم و اندوه شامل از دست دادن علایق، لذت و خوشحالی است که معمولا با تعدادی علائم و نشانه های روانی و فیزیکی همراه می باشد. افسردگی درمان نشده می تواند منجر به مشکلات پیچیده ای شود که زندگی بیمار را به خطر بیاندازد.

علائم افسردگی :

افراد مختلف دارای نشانه های متفاوتی هستند. برخی علائم افسردگی شامل موارد زیر می شود :

– حس غم، ناراحتی، اضطراب و پوچی مداوم

– حس ناامیدی و بدبینی

– حس گناه، بی ارزش بودن و درماندگی

– از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه و لذت بخش

– کاهش انرژی، خستگی و بی‌حالی

– دشواری در تصمیم گیری، تمرکز و به یاد آوردن

– آشفتگی، بی‌قراری، کج خلقی و زود رنجی

– بی خوابی، زیاد خوابیدن و بیداری صبح زود

– تغییر در اشتها و وزن

– داشتن افکار مرگ و خودکشی و یا تلاش برای خودکشی

– مشکلات جنسی

– سردرد، گرفتگی عضلات، درد در قفسه سینه، مشکلات گوارشی بدون دلایل جسمانی که حتی با درمان تسکین نمی یابند.

انواع افسردگی :

– افسردگی شدید (حاد) که علائم افسردگی در بیشتر زمان روز و حداقل به مدت دو هفته طول می کشد و با کار، خواب و خوراک، درس و لذت از زندگی تداخل پیدا می کند.

– افسردگی مزمن که در آن بیمار بیش از دو سال از افسردگی در رنج است.

– افسردگی همراه اشکالی از روان پریشی.

– سایر انواع افسردگی که تحت شرایط خاصی ایجاد می شوند مثل افسردگی پرینتال (افسردگی حاد دوران بارداری و پس از زایمان)، و یا اختلال موثر فصلی یا SAD که معمولا در اواخر فصل پاییز شروع و در اواخر بهار یا تابستان پایان می یابد.

علل افسردگی :

تحقیقات نشان می دهند که افسردگی دلیل واحدی ندارد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناسی در ایجاد افسردگی نقش دارند. برخی عوامل در افزایش شانس ابتلا به افسردگی موثر میباشند از جمله کمبود اعتماد به نفس، سوء استفاده جنسی، بیماری های مزمن مانند مثل دیابت، سرطان، بیماری های قلبی عروقی و یا پارکینسون، مصرف برخی داروها، سوء مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین سابقه افسردگی خانوادگی.

درمان افسردگی :

به طور کلی افسردگی بیماری جدی اما کاملا قابل کنترل و درمان است. با توجه به این که عدم درمان افسردگی، گاهی ممکن است خطراتی مانند وابستگی به مشروبات الکلی و مواد مخدر و همچنین خودکشی به همراه داشته باشد لازم است در صورت داشتن هرگونه علائمی از افسردگی برای درمان و جلوگیری از مشکلات جدی حتما به پزشک یا روان شناس مراجعه نمایید.

درمان افسردگی معمولاً ترکیبی از دارودرمانی به همراه روش های مختلف روان درمانی، هیپنوتراپی و گاهی نوروتراپی می‌باشد. استفاده از روش های درمانی تصویرسازی ذهنی، هیپنوتراپی و tDCS، کمک موثری به درمان افسردگی خواهند نمود.