پیشگیری از طلاق و عوارض آن

موضوع بهينه‌سازي تصویر ذهنی خانوادگي زن و مرد، حلقه مفقوده بسياري از خانواده های دارای بحران و متقاضی طلاق است که میتوان با استفاده از متدهای تصویرسازی ذهنی آن را اصلاح نمود و گام مهمی در راستای پیشگیری از طلاق و مدیریت بهتر بحران طلاق برداشت.

اولین لرزه‌های منجر به فروپاشی زندگی مشترک، در نگرش و تصویر ذهنی افراد نسبت به همسرشان ایجاد می‌شود. در حقیقت راز اصلی طلاق و جدایی، در اندیشه و تصاویر ذهنی منفی زن و مرد نهفته شده و می توان با تغییر آنها،  تغییر و تحولی بزرگ، در زندگی افراد ایجاد نمود.

طبق آخرین آمار رسمی، متاسفانه به طور میانگین در هر ساعت حدود ۱۹ مورد طلاق درکشور ثبت میگردد یعنی در هر سه دقیقه، کانون یک خانواده ایرانی از هم ‌پاشیده میشود. این آمار را اگر، درکنار آمار پنهان اختلافات زوجین قرار بدهیم، زنگ خطری بسیار جدی برای جامعه ماست که باید همه ما برای پیشگیری از این امر، فکری اساسی کنیم و طرحی نو اندازیم.

به نظر من، عامل فروپاشي و انحراف بسیاری از خانواده‌ها،  فقدان تصویرذهنی مثبت خانوادگي آنهاست و براي جلوگيري از چنين عاقبت عذاب‌آوري، لازم است که زن و مرد، هر دو با استفاده از راه‌کارهای مناسب، تصویر ذهنی خانوادگي خودشان را به شکل مثبتی ساماندهی و اصلاح کنند.

تصویر ذهنی خانوادگي، مثل یک آيينه‌اي است که هر زوجی، میتوانند وضعيت دروني و بيروني خود را به شکل واقعي در آن به نظاره بنشینند و پاسخ بسیاری از سئوالات اساسی‌شان را در آن مشاهده ‌کنند. احساس، نگرش و طرز تلقي افراد از زندگی مشترک شان را می‌توان در قالب تصوير ذهني خانوادگي آن‌ها به خوبی بيان نمود که بيان كننده ارزش‌ها، نگرش‌ها، هنجارها و رفتارهاي آنان با یکدیگر می‌باشد.

موضوع بهينه‌سازي تصوير ذهني خانوادگي افراد متقاضی طلاق، رويكردی سيستماتيك می‌باشد كه ريشه مشكلات و اختلافات خانوادگي بین زوجین را در رابطة پيچيده و متقابل خودانگاره آنها و الگوهاي تعاملي آن مي‌داند و با ارايه راه‌كارهاي مختلف، تأثير چشم‌گيري در درمان مشكلات رواني و عاطفي خانواده‌ها خواهد داشت.

تصویر ذهنی خانوادگي منفی و یا طلاق عاطفی، موضوعی است که به عنوان بخش نانوشته و نامحسوس خانواده‌ها، سرنوشت آن‌ها را رقم خواهد زد. تصویرذهنی خانوادگی منفی، روابط روانی، جسماني، اجتماعی و حتي گفتاري ميان زن و شوهر را به سردی میکشاند و منجر به طلاق عاطفي و نهایتا طلاق رسمی میشود.

اگر …

  • مدام، نگران آینده زندگی‌ خودتان هستید و همیشه خود را با زوج‌های دیگر مقایسه میکنید و آن‌ها را خوشبخت‌تر از خود می‌بینید.
  • وقتی به خاطرات گذشته فکر می‌کنید، بیشتر به یاد خاطرات تلخ و مشاجرات با همسرتون می‌افتید.
  • درگیری‌های کوچک با همسرتون، منجر به جر و بحث و حتی دعوای شدید می‌شه و فقط در صورت تخلیه احساسات منفی خودتون نسبت به همسرتون، احساس نشاط می‌کنید.
  • با همسرتون صادق نیستید و همیشه مجبور به پنهان کاری هستید.
  • از رابطه زناشویی با همسرتان، لذت نمی‌برید و احساس خوبی ندارید و از بودن در کنار او، احساس آرامش و راحتی نمی‌کنید.

و بلاخره …

  • اگر خدای نکرده زندگی مشترک شما به مرحله بحرانی رسیده و یا بیم آن می‌رود که وارد ‌این مرحله بشود

متاسفانه تصویر ذهنی خانوادگی خوبی ندارید و باید هر چه زودتر قبل از رسیدن به بحران طلاق، کاری کنید. توصیه میکنم قبل از هرگونه تصمیم به طلاق و جدایی، حتما  از یک متخصص سلامت خانواده کمک بگیرید، مطمئنا شما را تصمیم گیری منطقی تر نسبت به سرنوشت تان کمک خواهند کرد.

از سوی دیگر بحران طلاق، مي تواند آشفتگی های عاطفی و رفتاری خاصی را برای افراد بوجود بیاورد. خیلی از مردان و زنان به دنبال طلاق، دچار حالت عصبانیت، اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی و گاهی پوچي می‌شوند. همچنین گرایش به پرخوری، اعتیاد و حتی خودکشی نیز در افراد مطلقه بیش‌تر از سایر افراد دیده میشود.

ناتوانی عاطفی و روانی، افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات طلاق و دوران پس از طلاق و جدایی، آسیب پذیر کرده و آنها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می دهد.

خوشبختانه در حال حاضر با استفاده از روش های متنوع نوروتراپی، هیپنوتراپی و تصویرسازی ذهنی، بسیاری از مشکلات ذهنی و روانی افراد را در دوران بحران طلاق و پس از آن میتوان تحت کنترل بیشتری درآورد و سطح سلامت را در حد بالاتری حفظ و ارتقا داد. استفاده از این روش‌ها می تواند قدرت سازگاری افراد را بالا برده و باعث شود، شخص بتواند بحران مواجه با طلاق را بهتر مدیریت کند و از آسیب های آن در امان تر بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *