موفقیت ورزشی با تصويرسازي ذهني

تصويرسازي ذهني، مهارت ايجاد و يا بازسازي تصاوير ذهني شفاف و آشكاري در مغز می باشد که نقش بسيار مهمي را در كسب موفقيت‌هاي ورزشي و نيل به مقام قهرماني افراد ايفا مي‌كند. تصويرسازي مثبت ذهني مي‌تواند انگيزه‌ای قوي و فوق‌العاده را براي رفتار سالم و تحرك و پويايي در فرد ايجاد نماید چرا که عملكرد ورزشكاران بازتابي از افكار و احساسات آنهاست، پس مي‌توانند با ايجاد تصاوير ذهني مثبت از خودشان در حال انجام مهارت، مهارت خود را در ورزش بالا ببرند و احساس اعتماد به نفس شان را تقويت كنند.

به نظر من آن چيزي که در دنياي امروز، عامل برتري قهرمانان رقابت‌هاي جهاني است، ميزان استفاده آن‌ها از قدرت تصويرسازي ذهني است نه تکنيک‌هاي برتر ورزشي. چرا که تقريباً نفرات برتر اين مسابقات، از نظر فني و جسماني در يک سطح قرار گرفته‌اند و تنها ورزشکاراني پيروز اين ميدان‌ها خواهند بود که علاوه بر تمرينات تخصصي، به موضوع تصويرسازي ذهني خود نيز توجه نموده و هنگام مسابقات از آمادگي روحي و رواني بيشتري برخوردار بوده باشند.

يكي از نقاط ضعف تيم‌هاي ورزشي كشورمان همين نكته است كه مربيان نمي‌توانند تصوير ذهني خوب و شايسته‌اي را براي بازيكنان خود ايجاد نمایند و فضاي روحي و رواني آن‌ها را به فضاي ايده‌آل و قهرماني برسانند. به ياد داشته باشيد که مهم‌ترين عامل موفقيت و پيروزي، باور دروني اين نكته است كه شما لياقت كسب آن را داريد.

سعی کنید در اجراي برنامه‌هاي ورزشي خود از قدرت تصويرسازي ذهني به نحو شايسته‌اي استفاده کنید. تصويرسازي را با مهارت‌هايي كه خوب انجام‎ ‎مي‌دهيد شروع و بعد روي دیگر مهارت‌هايي كه مي‌‎خواهيد آنها را بهبود ببخشيد، متمرکز شوید. شما مي‌توانيد از تجسم ذهني مثبت جهت حفظ تناسب اندام، فراگيري حركات ورزشي خاص و يا دست‌يابي به مقام قهرماني استفاده كنيد.

براي استفاده بهتر از تکنیک های تصوير سازی ذهني‎ ‎ابتدا بايد در حالت ‎آلفای ذهنی قرار بگیرید و سپس تصوير ذهني مربوطه را درحالت خود احساس در ذهن تان بیافرینید. به یاد داشته باشيد كه توانايي ايجاد تصاوير ذهني، مهارتي آموختني است و همه ورزشكاران مي‌توانند اين مهارت را براي بهبود عملكردشان ياد بگيرند. هرچقدر تصاوير، واضح‌تر و با جزئيات بيشتر در ذهن شکل بگیرند به بهبود عملكرد بيشتری منجر خواهد شد.‏

می توانید تغييرات ايجاد شده جسماني خود را به شکل مستمر بر روي يك نمودار ثبت و ميزان پيشرفت خود را ملاحظه کنيد تا انگيزه شما افزايش يافته و احساس بهتري نسبت به خود بيابيد. نگاه كردن به عكس‌هاي قبلي و فعلي خود و مقايسه آن‌ها با يكديگر نيز در اين زمينه مفيد خواهد بود به خصوص اگر تناسب اندام بهتري يافته باشيد.

دکتر محمود جهانگیری. پزشک هیپنونروتراپیست و مشاور

hlmc.ir